Jedno sobotní ráno jsme s
Markem uháněli do Vamberka, kde jsme se měli setkat s
ostatními výletníky do Polska. Při průjezdu
Hradcem ( asi 10 tisíc semaforů ) zjištuji, že spojková
páčka má vůli skoro do poloviny a že se mi celkem
mizerně řadí (zvlášť neutral, za boha tam nešel
dát).
Na konci Hradce jsme zastavili a omrkli
situaci. Na motoru bylo lanko v naprostém pořádku. U
páčky jsme na lanko neviděli přes plastový chránič
ruky. Sundavat jsme ho nechtěli, už tak jsme měli zpoždění.
Lanko jsem tedy pouze sešteloval (na bowdenu) a svedli jsme to na to
, že se lanko za ty roky asi protáhlo.
Následující
celodení ježdění po ČR a Polsku (cca 400 km)
proběhlo v naprostém technickém pořadku.
Při pozdně odpoledním příjezdu
do Vamberka, kde jsme měli nocovat, o sobě dalo lanko opět vědět.
Tentokrát citelně. Jak jsem zmačnul páčku, bylo
cítit jak povolilo. Spojka však stále vystavovala a do
cíle to bylo pár metrů.
Opravu jsem nechal na ráno,
nenechám přece vystydnout krásně grilovana kuřátka
Po snídani (výborná
bublanina...mňam) jsem sundal plastový chránič z
řidítek a vyndal lanko z páčky. Ukázalo se, že
dobrá polovina drátků lanka je prasklá (zlomy
hned u válečku).
Náhradní lanka s sebou
vozím (Jawa= nenahraditelná praxe:-)), takže výměna
byla otázkou chvíle.
Spojkové lanko má průměr
2 mm a to z Jawky, které jsem měl (zůstalo mi po prodeji,
jinak koupeno u Riegera, cca 50 kč) je jen o pár cm delší
než original. Koncový váleček se šroubem (uchycení
na motoru) poskytl Marek, já měl akorát malé k
plynovému lanku.
Doma jsem opravu dokončil. Z originál
lanka jsem sundal naletovanou koncovku (na straně motoru), jawácké
lanko zkrátil na vhodnou velikost a koncovku pro změnu
přiletoval.
Lanko se nejlépe zkracuje tak,
že ho v daném místě pocínujeme (cín
musí prosáknout celým průměrem lanka) a ostrým
sekáčem ho přeseknem. Sekáč zajistí čistý
řez a cín zabrání roztřepení konců.
Nové lanko do „foroty“ jsem vyrobil ze splétaného lanka (je ohebnější než stáčené), kterého jsem si kdysi zakoupil pár metrů na radu Marka. Na rozdíl od zakoupeného jawáckého lanka jsem musel vyrobit i koncový váleček na straně spojkové páčky. Lanko i váleček je nutné pořádně odmastit kyselinou, letovat výkonější pájkou než pistolovou (např „kopytem“ nebo plynovou) a lanko ve válečku ještě zajistit klínkem.
Váleček se šroubkem jsem
vyrobil podle toho půjčeného od Marka (koupen u Louse).
K výrobě stačí kulatina
o průměru 8 mm, vrták 2,1 a 4,8, M6 závitník a
šroub.Váleček je dlouhý 10 mm.
Příště se podíváme na jeden zajímavý defekt předního kola