Závada zapalování,
konkrétně spínací skřínky, mě postihla
na cestě do Jedovnice na sraz Pegaso clubu.
Stalo se tak na půly cesty, v
Havlíčkově Brodě, zhruba v 18:00 hod. Při odbočování
z hlavní silnice najednou motor chcípl. Dokončil jsem
odbočovací manévr, nastartoval, ale motor měl velice
nepravidelný chod, navíc problikávala kontrolka
diagnostiky. Zastavil jsem u krajnice a zkoumal co se to děje.
Motorka se však chovala úplně
normálně. Odrazil jsem tedy od břehu chodníku,
bohužel po pár metrech se závada opět projevila.
Abych nestrašil na silnici, dotlačil jsem moto na asi 50 metrů
vzdálené parkoviště u malé benzínky.
Zkontroloval jsem pojistky, teplotu motoru apod., ale žádnou
chybu jsem neobjevil.
Motor však stále při vytáčení
nad 3000ot. chcípal a diagnostika na mě blikala jak
přistávající UFO. Při poklesu na volnoběh
motor běžel kupodivu bez problému. Myšlenkové
pochody ohledně rozbitého vstřikování,
elektroniky nebo špatné svíčky jsem radši rychle
zapudil a jal se obvolávat technicky nadanější
kamarády. „Bobina si zatím odpočine, vychladne a
třeba to pak bude v poho“, říkal jsem si.
Jako na potvoru mi to nikdo nebral.
Po zhruba 10-ti minutovém odpočinku jsme provedl další
pokus o bezporuchový start...bohužel se nezdařilo. Marné
byly i další telefonáty, tentokrát i kamarádovi
s vlekem, kterého jsem chtěl informovat o jeho „last
minute“ výletu do Havl.Brodu.
K odhalení poruchy pomohla
náhoda, zapomněl jsem vypnout zapalovaní a při
manipulaci s řidítky problikly všechny kontrolky. „Takže
kraťas“, říkal jsem si. Sáhnul jsem pod palubku,
zatáhl za první svazek kabelu a v tu ránu
všechno zhaslo, motorka umřela. V tu chvíli jsme myslel, že
zvýším místní statistiky sebevražd.
Následné klení a usilovné tahání
a hýbání s kabely nepomohlo. Až kablík
vedoucí ke spínačce opět rozproudil běh elektronu v
kabeláži. Zajásal jsem, „stačí rozebrat
spínačku, dotáhnout svorky a jede se dál“.
Celkem se rozpršelo (mírně
pršelo už od Čáslavi a do rána nepřestalo), takže
jsem se šel optat dědy v budce na benzině, zda bych se mohl
schovat na dobu opravy pod střechu benziny. Byla totiž celkem malá,
pouze tři stojany v jedné řadě a nad nimi malá
stříška. Provoz na benzině byl minimální, tak
děda souhlasil. Zabral jsem v podstatě půlku benziny, celý
jeden čerpací pruh. V následující hodině
jsem provedl sundání plexi, zapalování,
jeho rozebraní, absolvoval jsem běh v nepromokách do
půl km vzdáleného servisu (byl již bohužel zavřený)
, zbastlil jsem provizorní opravu a všechno opět nastrojil
zpět.
Do servisu jsem běžel shánět
pájku, protože po rozebrání skřínky se
ukázalo něco jiného, než sem čekal. Oproti např.
Jawám, kde je použit šroubový spoj, jsou v Pegasu
dráty přiletovány do jakýchsi trubiček. Do
spínačky vedou dva. Jeden z nich byl uklepaný,
pravděpodobně byl špatně přiletován ve fabrice ( studeňák... proto
taky při vyšších otáčkách a vibracích
klepal a odpojoval el. ). Druhý kabel držel. Další shánění
pájky jsem zavrhl, takže jsem nakonec pocínovaný
konec uklepaného drátu zúžil kleštěmi na
polovinu, zastrčil do kontaktní trubičky a zajistil seřízlou
sirkou coby klínem. Moc to nedrželo, trubička je opravdu
velmi mělká, cca 2mm. Všechno jsem to proto ještě přelepil
značnou vrstvou izolepy .
A pak jsme za neustálého
klení a modlení (dle situace, modlení hlavně na
dálnici) ke všem možným i nemožným božstvům
a satanášům vyjel a kolem 22:30 dorazil do kempu. Náročná
byla hlavně dálnice s betonovým povrchem, kde to
drncalo jak na kolejích. Při každém předjíždění
jsem čekal, že oprava nevydrží a motorka chcípne.
Závěrečných asi 20km po
moravských okreskách stálo taky za to. V noci a
za deště se jindy příjemně klikatící
silnice, vedoucí z poloviny tmavým lesem, stala celkem
nepříjemnou, hlavně spadané listí pěkně
klouzalo. Vesnice byly pro změnu totálně rozkopané a
plné objížděk.
Stále hrozící
uvolnění kablíku taky na klidu moc nepřidávalo
a narušovalo soustředění na řízení.(Po tmě
bych to znova určitě neopravil).
Údržbář v kempu naštěstí pájku měl, takže v sobotu ráno jsem provedl kvalitnější opravu přiletováním. Při letování je třeba dát pozor na to, aby se trubička extrémně nerozehřála, je totiž v plastovém pouzdru. Nemá se sice kam propálit, za ní je již plochý kontakt ovládaný otočením klíče (trubičky mají z druhé strany kontaktní plošky po kterých kontakt jezdí), ale pokud by měla okolo sebe více prostoru, vibrace by mohli drátek opět uklepat.
Druhou ,skoro výrobní vadu ve spínačce, jsem objevil na jištění kabeláže proti vytrhnutí. Klasická stahovací páska (na obr sundaná) byla v mém případě na bužírce umístěna moc daleko od spodku spínací skřínky o který se má zarazit (chtělo by to proškolit montéry, nebo lepší výstupní kontrolu...).
Závěrem nutno poděkovat dědovi z benzínky, který ochotně poskytl přístřeší, poradil kde by se dala sehnat pájka, pohlídal motorku během mého „přespolního běhu“, daroval mi sirky a nakonec přišel i na pokec a okouknout motorku. Dřív prý taky jezdil....Díky.
{moscomment}