Protože už poměrně dost uživatelů Pegasa řešilo problémy se spínací skříňkou, tak jsem preventivně udělal úpravu na svém Pegásku.
Zapojení spínací skříňky je řešeno poměrně špatně, neboť její kontakty spínají přímo silový el. obvod místo běžně používaného zapojení, kdy spínací skříňka spíná pouze proud pro cívku relátka a jeho kontakty spínají teprve vlastní silový obvod. Dochází tak k vyalování kontaktů spínací skříňky.
Úprava je vcelku jednoduchá a cenově nenáročná. Schéma zapojení viz příloha. Použité relé je běžný typ např. z Felicie.
Relátko jsem připevnil suchým zipem a dvěma stahovacími pásky k plechovému držáku, který je upevněný pod matici držící přístrojový štít – viz foto. Pro připojení jsou použity konektory Faston – provedení s pojistkou proti vytažení a je přes ně natažena smršťovací izolace.
Kabely od relátka jsem omotal Tesa páskou a řádně připevnil několika stahovacími páskami k ocelové výztuze pod přístrojovou – viz foto. Hnědý vodič opatřený očkem odpovídajícího průměru jsem dotáhl k minus pólu akumulátoru.
Oranžový vodič pro přívod +12V ke spínací s. jsem řádně zapletl do odizolovaného červeného vodiče a spoj ještě propájel ( pozn. pájení není obecně na mot. v. doporučováno z hlediska možného uklepání, ale pokud se spoj řádně zajistí proti pohybu tak toto dle mě nehrozí, viz má úprava dobíjení, kde pájené spoje jsou po cca 4 letech provozu bez závady) a následně zaizoloval smršťovačkou.
Druhým krokem byla úprava vlastní spínací s. u které dochází k uklepání kabelů a motorka je nepojízdná (viz případ Tomise, který tuto závadu dával na Pegaso web jako první).
Spínací s. jsem vymontoval a opatrně demontoval krycí víčko. Vůbec se nedivím, že se kabely pár lidem uklepaly – hůř už to snad nikdo nemohl udělat. Kabely jsou totiž připájeny k hlavičkám nýtků a proti vytržení je jediná ochrana – stahovací páska na kabelu, která má vytržení zabránit (pozn. – na mém Pegasu spoj kabely-nýtky poškozený nebyl). Absolutně nefunkční – při každém pohybu řidítek dochází totiž k pohybu kabelu ve spínací s. .
Takže jsem kolem stahovací pásky nanesl tavnou pistolí lepidlo a za tepla zamáčknul víčko zpět, aby lepidlo vytvořilo pojistku proti pohybu kabelu ve spínací s. . Spínací skříňku jsem namontoval zpátky, vše propojil, vyzkoušel funkčnost a poté namontoval zpátky kapotáž.
Úprava mi slouží zatím bez závady už dvě sezóny.
Pro pegasoclub.cz napsal Jirka_S